Respect the past, create the future!

четвер, 10 жовтня 2013 р.

Методичні рекомендації щодо викладання іноземних мов (англійська, німецька, французька, іспанська) у дошкільних навчальних закладах та початковій школі у 2013-2014 н. р.


Дошкільна освіта        
Новою редакцією Базового компонента дошкільної освіти Державного стандарту дошкільної освіти (схвалено від 4 травня 2012 року)передбачено визначення змісту дошкільної освіти через інваріантну і варіативну складові. Варіативна складова може бути реалізована за чинними програмами з урахуванням особливостей навчального закладу, індивідуальних
можливостей, здібностей, потреб дітей та (або) побажань батьків. Їх складають освітні лінії «Комп’ютерна грамота», «Іноземна мова», «Хореографія» та ін.
З метою поліпшення якості освітнього процесу та розширення, поглиблення змісту дошкільної освіти, в тому числі при наданні додаткових освітніх послуг, у роботі з дітьми можна використовувати й парціальні програми, що були схвалені комісією з дошкільної педагогіки й психології Науково-методичної ради з питань освіти МОН України. Зокрема, «Англійська мова для дітей дошкільного віку», автор Шкваріна Т.М.

Державний стандарт початкової загальної освіти
Державний стандарт початкової загальної освіти прийнятий Постановою Кабінету Міністрів від 20 квітня 2011 року №462.
Державний стандарт складається з: Базового навчального плану початкової загальної освіти; загальної характеристики інваріантної та варіативної складових змісту початкової загальної освіти; державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.
Освітня галузь "Мови і літератури" з урахуванням вікових особливостей учнів у Типових навчальних планах реалізується через навчальні предмети "Українська мова (мова і читання)", "Російська, інша мова національної меншини (мова і читання)", "Іноземна мова".
На основі цього Державного стандарту Міністерство освіти і науки, молоді та спорту розробляє типові навчальні плани, навчальні програми, відповідно до яких здійснюється підготовка  підручників.
Звертаємо увагу на те, що у 2012/13 навчальному році новий зміст освіти запроваджується лише у 1-х класах.

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів
        У 2012/2013 н.р., іноземна мова у початковій школі буде вивчатися за навчальними програмами а саме:
  «Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 1-4 класи»,  Видавничий дім «Освіта», 2012 р. (науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №4(56) липень-серпень 2012 р., www.mon.gov.ua);
 «Програми для  загальноосвітніх навчальних закладів. Іноземні мови. 2-12 класи», Київ «Перун», 2005 р.;
«Програми    для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов. Іноземні мови. 1-11 класи», Київ, 2010 р.

Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів
Робочі навчальні плани на 2012/2013 навчальний рік складаються згідно листа Міністерства від 23.05.12 р. №1/9-399 для:
- 1-х класів - за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорт України  від 10.06.2011 № 572;
- 2-4 класів – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОН України від 29.11.2005 № 682.
Типові навчальні плани містять інваріантну складову, сформовану на державному рівні, обов'язкову для всіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування і форм власності, та варіативну, в якій передбачено додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курси за вибором, індивідуальні та групові заняття, консультації.
У початковій школі з першого року навчання може здійснюватися поділ класів на групи при вивченні української чи іншої мови навчання (мови і читання), української мови (мови і читання) у школах з навчанням мовами національних меншин, іноземної мови відповідно до чинних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. № 128).
При визначенні гранично допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми та нормативну тривалість уроків у 1 класі -  35 хвилин, 2 - 4 класах - 40 хвилин.
Типові навчальні плани зорієнтовані на роботу початкової школи за 5-денним навчальним тижнем.

Особливості запровадження вивчення іноземної мови з першого класу
Згідно Державного стандарту початкової загальної освіти іноземна мова впроваджується як обов’язковий предмет з 1-го класу в усіх типах загальноосвітніх навчальних закладів.
Тип навчального закладу
Кількість годин по класах
1
2
3
4
загальноосвітній навчальний заклад
1
2
2
2
спеціалізована школа з поглибленим вивченням  іноземних мов
3
3
3
4
Іншомовна діяльність як новий спосіб спілкування молодшого школяра потребує створення позитивної мотивації, яка є одним із найважливіших психологічних факторів успішності вивчення іноземної мови і ключовим питанням організації навчання молодших школярів.

Організація навчально-виховного процесу та навчально-методичне забезпечення учнів початкової школи
У загальноосвітніх навчальних закладах можe використовуватися лише те навчально-методичне забезпечення, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України. Перелік рекомендованої літератури затверджується наказом Міністерства освіти і науки України та  оприлюднюється через “Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України”. Із зазначеним переліком  можна буде ознайомитись  на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua  
Для учнів 1–го класу загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов підготовлені нові підручники та навчально-методичні комплекти:
1.      «Англійська мова. 1 клас» (авт. Несвіт А. М.), ТОВ «Видавництво «Генеза».
2.      «Англійська мова. 1 клас» (авт. Карп’юк О. Д.), ТОВ «Видавництво «Астон».
3.      «Англійська мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням англійської мови. 1 клас» (авт. Калініна Л. В., Самойлюкевич І. В.), ТОВ «Центр навчально-методичної літератури».
4.      «Англійська мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням англійської мови. 1 клас» (авт. Ростоцька М. Є., Карпюк О. Д.), ТОВ «Видавництво «Астон».
5.      «Німецька мова. 1 клас» (авт. Паршикова О. О., Мельничук Г. М., Савченко Л. П., Сидоренко М. М., Горбач Л. В.), ТОВ «Видавництво «Грамота».
6.      «Німецька мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням німецької мови. 1 клас» (авт. Скоропад Я. М.), ДП «Всеукраїнське спеціалізоване видавництво «Світ».
7.      «Німецька мова. 1 клас»(Н.Басай), ТОВ «Видавничий дім «Освіта».
8.      «Французька мова. 1 клас» (авт. Чумак Н. П., Кривошеєва Т.В.), ТОВ «Видавничий дім «Освіта».
9.      «Французька мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням французької мови. 1 клас» (авт. Клименко Ю. М.), ТОВ «Видавництво «Генеза».
10.  «Іспанська мова. 1 клас» (авт. Редько В. Г., Береславська В. І.), ТОВ «Видавництво «Генеза».
11.   НМК «Family and Friends» Starter, Oxford University Press.
12.   НМК «Tracks 1», Pearson.
13.   НМК «Fairyland» Starter, Express Publishing.

HMK "ENGLISH 1" ДЛЯ 1-го КЛАСУ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ (автор О.Карп’юк) містить підручник, робочий зошит, аудіо додаток, мультимедійний додаток, методичний посібник, набір наочно-дидактичного матеріалу. Набір наочно-дидактичного матеріалу включає: постери-опори для розвитку усного мовлення, лексичні карточки, карточки з літерами, карточки для навчання читання.
Навчальний матеріал представлено вступом та шістьма розділами: Hello Friends, My School, My Family, My Toys, Happy Birthday, My Animals.
Поурочна структура підручника, в якій один урок книги відповідає одній навчальній годині та одному розвороту підручника.
 На сторінках підручника пропонуються посилання для вчителя на спеціально розміщені в кінці книги файли (Teacher's Files). В них містяться короткі інструкції для вчителя до окремих видів робіт, що пропонуються у підручнику, опис додаткових видів комунікативно-ігрової діяльності, яку можна організувати на конкретному уроці, а також тексти для аудіювання. Система завдань та вправ передбачає поступове формування первинних навичок аудіювання, говоріння, елементів читання та письма.
В кінці підручника знаходиться додаток, в якому розміщено сторінки для копіювання з метою виготовлення першокласником власного свідоцтва знавця англійського алфавіту. У кінці підручника міститься організований по розділах словничок у малюнках.

НМК «Англійська мова: Ми вивчаємо англійську мову» (перший рік навчання)( Несвіт A.M.) Зміст підручника з англійської мови для 1-го класу складається з 35 уроків (1 година на тиждень) і структурований на 5 тематичних розділів (Units).
Кожний урок (Lesson) є цілісним, завершеним компонентом, зазвичай, містить 5-7 видів завдань, логічно вибудуваних відповідно до принципів доступності, комунікативної потреби, наступності тощо.
В структурі уроків представлені вірші та римівки. Кожна остання вправа уроку орієнтована на побудову учнем висловлювання щодо його особистого життєвого досвіду. Кожний тематичний модуль завершується узагальнюючим уроком та проектним завданням. Вправи і завдання сприяють розвитку навичок самостійної, парної і групової роботи. Значна увага приділяється навчальній грі. У кінці підручника представлено методичні рекомендації для проведення ігор, англо-український словник.
До складу НМК входять: підручник, робочий зошит, комплект наочних посібників та дидактичних матеріалів для навчання усного мовлення, книжка для вчителя, аудіододаток.
Робочий зошит містить вправи з розвитку орфографічних умінь учнів та цікаві завдання, призначені для опрацювання, систематизації та закріплення лексико-граматичного матеріалу підручника.
Книжка для вчителя містить концепцію НМК, поурочні методичні рекомендації для вчителів, календарно-тематичне планування, ключі до вправ, а також додаткові дидактичні матеріали.

            Family and Friends Starter, Oxford University Press,  знайомить учнів з елементами читання і письма. Основний акцент робиться на поступовому формуванні навичок читання, говоріння та письма, що супроводжується введенням нескладних лексичних одиниць та елементарних граматичних явищ. Книга (Class book) містить 10 розділів: 1 підготовчий (Starter Unit) та 9 основних. Структура робочого зошита (Activity book) повністю відображає структуру книжки для учня. Кожен розділ вміщує  6 занять, по одному на сторінку, та ще 2 розгортки, відведені для повторення і узагальнення матеріалу. На один розділ відводиться два фонетичні уроки, на яких учні вивчають звуки і букви, а також подаються слова-зразки на кожну букву. Пропонується робота з фоніксами, що передбачає вміння читати зліва направо. Кожен розділ має урок з піснею, яка містить ключові лексичні одиниці та граматичні зразки. Основні слова курсу представлені в ілюстрованому словничку (Picture dictionary) в кінці книжки (Class book). Загальна кількість слів у курсі ─ 104. Через усі рівні НМК проходить виховна тема, яка торкається загальнолюдських цінностей та позитивних якостей особистості.

            1-й клас початкової школи розглядається як основний в постановці іноземної вимови, формуванні ритміко-інтонаційних навичок та звуко-буквенних співвідношень.
            Програмою передбачається засвоєння основ фонологічного аспекту мови і засвоєння звуко-буквенних співвідношень.
     Знайомство учнів зі звуковою системою іноземної мови повинно відбуватися на основі імітативно-ігрових технологій в умовах комунікативних ситуацій, імітативно-ігрові технології сприяють формуванню в учнів всіх компонентів фонологічної компетенції, а саме: ритму, наголосу та інтонації.
В програмі з іноземної мови для 1-го класу виділено найбільш відповідні сфери спілкування, а саме: особистісна, центром якої є сім’я, друзі, дозвілля, іграшки, тварини; публічна, що охоплює свята та традиції, пов’язані з ними; освітня, сконцентрована навколо знань предметів шкільного побуту.
Закінчується 1-й рік навчання святом букваря, на якому учні демонструють отримані знання, уміння і навички в усній формі, на основі комунікативних завдань.
2-й рік вивчення іноземної мови, що розпочнеться з 2013/2014 н.р. передбачає не тільки більшу кількість годин, відведених на вивчення іноземної мови, але й збільшення тем ситуативного спілкування, особливо в публічній сфері (короткі відомості про своє місце, пори року, екскурсії). Сфери спілкування, які були позначені в 1-му класі, отримують поширене тлумачення.
Через аудіювання відбувається засвоєння мовленнєвої сторони мови, що значно полегшує оволодіння говорінням. Матеріалом для слухання у 2-му класі слугує не тільки жива мова вчителя на уроці, але й аудіозаписи джазових наспівів, дитячих віршиків, пісень, римівок, мікро-діалогів, міні-розповідей.
У 2-му класі розглядається цілеспрямована робота з читанням в 2-х напрямках – навчання техніки читання (читання вголос) та читання про себе.
            Учні 2-го класу засвоюють навички техніки письма – графіки та орфографії. Саме у 2-му класі закладаються основи грамотного письма. Навчання письмового мовлення як самостійного виду мовленнєвої діяльності починається у 3-му класі і продовжується до закінчення початкової школи.
            До закінчення навчання в початковій школі учень повинен навчитися не тільки грамотно скопіювати текст англійською мовою за дотриманням прийнятих норм графіки та орфографії, але й вставляти в нього слова та словосполучення згідно з навчальною ситуацією, а також самостійно писати лист обсягом не менше 8 речень.
            В 3-4 класах  значно ускладнюється тематика мовного та мовленнєвого матеріалу для говоріння.
У 3-4 класах доцільно застосовувати ситуації, побудовані за принципом діалогу культур, а саме: ситуацій-уявних подорожей до визначних місць країни, мова якої вивчається, ситуацій-обміну думками, пов’язаних з обговоренням отриманих знань про національні реалії іншої та своєї культури, наприклад, про реалії шкільного життя, національні та родинні свята, світу дитячих захоплень тощо.
     На відміну від 1 і 2 класів, в 3-4 класах збільшується доля самостійної роботи учня над мовним та мовленнєвим матеріалом, що дозволяє молодшим школярам реалізувати свої творчі здібності (індивідуальні завдання при виконанні пошукових завдань при читанні та письмі, проектна робота).

Оцінювання навчальних досягнень  учнів 1-4 класів
Оцінювання  навчальних  досягнень  учнів  1-2 класів  здійснюється вербально, у 3-4 класах за 12-бальною шкалою.
За рішенням педагогічної ради загальноосвітнього навчального закладу оцінювання навчальних досягнень учнів 2 класу може здійснюватися, розпочинаючи з II семестру, за 12-бальною шкалою.
Домашні завдання учням першого класу не задаються.
Основними видами оцінювання з іноземної мови є поточне, тематичне, семестрове, річне. Воно проводиться аналогічно до оцінювання у середній та старшій школах, але з урахуванням вікових особливостей молодших школярів.

Кількість і призначення учнівських зошитів, їх перевірка. Порядок ведення зошитів
Для виконання всіх видів навчальних робіт з іноземної мови учням рекомендується мати зошити:
                            у початковій школі – 2 зошити один з яких може бути на  друкованій основі.
Для виконання контрольних робіт заводяться окремі зошити.
Аналіз контрольних  робіт виконують у робочому зошиті.
При перевірці робіт з іноземної мови у початковій школі вчитель виправляє помилки і пише зверху правильний варіант слова, виразу тощо. Зошити у яких виконуються навчальні класні та домашні роботи перевіряються після кожного уроку у всіх учнів з виставленням оцінок.
Оцінка за ведення зошита виставляється один раз на місяць у журнал у графу без дати з надписом зошит.
Словники перевіряються один раз в семестр. Вчитель виправляє помилки і ставить підпис та дату перевірки.

Рекомендована література, інтернет-ресурси:
  1.  Навчальний посібник «Методика навчання англійської мови у початковій школі», Роман С.В., Київ, Ленвіт, 2009 р.(У посібнику представлено виклад теоретичних засад раннього шкільного навчання іноземних мов, а також основних цілей, змісту, принципів, методів і засобів навчання. Вперше в теорії та методиці навчання іноземних мов проведено ґрунтовний розгляд питань планування та аналізу уроку іноземної мови в початковій школі, націлених на розвиток методичного мислення майбутнього вчителя і вироблення у нього адекватного підходу до взаємопов'язаного вирішення завдань навчання, освіти, виховання та розвитку особистості молодшого школяра. Запропоновано матеріали для самоперевірки і самоконтролю. Адресується студентам, учителям,  молодим науковцям);
  2. Методичний посібник для вчителів іноземних мов «Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів початкової школи», В.Редько, Київ, «Генеза»,
2007 р.;
  1. Всеукраїнська методична студія-семінар «Особливості навчання іноземних мов у початковій школі: пріоритети і завдання», науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р., г. «Le Francais», numero 6 (230), mars 2012;
  2. Глибинні реформи в освіті: час прискорюватись, Б.Жебровський, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р.;
  3. Світові тенденції навчання іноземних мов у початковій школі та їх реалізація в Україні, О.Коваленко, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р.;
  4. Якими бути підручникам з іноземної мови для початкової школи?,  Концепція змісту  і структури підручників з іноземної мови учнів молодшого шкільного віку, В.Редько, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р., г. «Le Francais», numero 6, 7 (230,231), mars 2012;
  5. Європейське мовне портфоліо на етапі початкової школи, О.Карп’юк, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р.;
  6. Концепція підручників з англійської мови для учнів 1-4 класів спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням англійської мови, М.Ростоцька, О.Карп’юк, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р.;
  7. Концепція навчання англійської мови в загальноосвітній початковій школі за НМК «Have Fun», Л.Калініна, І.Самойлюкевич, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р.;
  8.  «Deutsch-1» ─ новий  навчально-методичний комплект для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів, Н.Басай, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р.;
  9.  Підручник для початкової школи «Francais 1», Ю.Клименко, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р., г. «Le Francais», numero 6(230), mars 2012;
  10.  Психологічне обґрунтування раннього білінгвізму,О.Бондаренко, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р.;
  11.  Проблеми наступності й безперервності освіти в початковій і середній школі: нотатки з досвіду, В.Гусєва, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р.;
  12.  Pearson Test of English: міжнародний досвід оцінювання навичок усного іншомовного мовлення учнів молодшого шкільного віку, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №1(53) лютий-березень  2012 р.;
  13.  Особливості навчання англійської мови учнів 1 класу, В.Буренко, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №2(54) березень-квітень  2012 р.;
  14.  Молодший школярик: навчаємо бережно, В.Водопянова, науково-методичний журнал «Іноземні мови в сучасній школі», №2(54) березень-квітень  2012 р.;
17.  Жити в час змін надзвичайно цікаво…, О.Коваленко, г. «Le Francais», numero 15-16 (239-240), aout 2012;
18.  Вивчаємо іноземну мову  з першого класу, Л.Білик, Г.Федчук, г. «Le Francais», numero 15-16 (239-240), aout 2012;
19.  Концепція   підручника «Francais 1» для спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням французької мови, Ю.Клименко, г. «Le Francais», numero 15-16 (239-240), aout 2012;
20. Календарне планування за НМК «English with Smiley 1» для 1-го класу загальноосвітніх навчальних закладів, О. Карп’юк, г. «English», №14(590), July, 2012;
21.  Календарне планування за НМК «Tracks 1», Pearson , г. «English», №14(590), July, 2012;
22. Календарне планування за НМК «Fairyland» Starter, Express Publishing, г. «English», №14(590), July, 2012;
23. Календарно-тематичне планування навчального матеріалу за підручником Л.Горбач «Deutsch» для спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням німецької мови 1 клас., г. «Deutsch» №15(311), August, 2012
24. learnenglishkids.britishcouncil.org, learnenglishkids.britishcouncil.org/parents ─ сайт з безкоштовними матеріалами, які допомагають дітям вивчати англійську мову (ігри, пісні, оповідання), є окремий розділ з порадами для батьків.


Підготовлено за матеріалами:
1) Лист МОН від 01.06.2012 р. №1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін», «Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України» №19-20-21 липень 2012 р., №17-18 червень 2012 р.,  Київ, «Педагогічна преса», 2012 р.
2)  Про вивчення іноземних мов у 2012/2013 н. р., г. «Le Francais», numero 15-16 (239-240), aout 2012.
3)   Інструктивно-методичний лист від 09.06.2011 р. №1/9-454 (додаток 1: «Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів»екомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2-4 класах), www.mon.gov.ua
4) Лист МОН від 21.05.2012 № 1/9-388 «Про організацію роботи в дошкільних навчальних закладах у 2012/2013 н. р.», «Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України» №16 червень 2012 р., Київ, «Педагогічна преса», 2012 р.

Методисти  Івано-Франківського ОІППО
Ю.Косенко, О.Кондрат
тел.(03422) 3-25-35

Немає коментарів:

Дописати коментар